תוכנית עסקית היא הדרך לתכנן ולהציג את ההצלחה שלך ולכן חשוב שהיא תיבנה בצורה מקצועית. במאמר זה נסביר איך לכתוב תוכנית עסקית מפורטת ומקצועית שתעזור לכם לקחת את העסק שלכם קדימה.
החשיבות של תוכנית עסקית לעסקים
תוכנית עסקית עוזרת לעסקים חדשים ולעסקים קיימים להצליח.
היא מסייעת לבעלי עסקים להבין את ההיתכנות הכלכלית והרווחיות של העסק, מסייעת בגיוס משקיעים ואשראי, עוזרת לנהל את העסק בצורה נכונה ומתווה את הדרך להצלחה.
בעלי עסקים רבים מבינים את החשיבות של תוכנית עסקית, אבל מרגישים אבודים כשהם נדרשים להתחיל לכתוב אחת.
גם אם העסק שלהם עובד טוב ומכניס יפה או שהם בטוחים שהמוצר שלהם מעולה, כתיבת תוכנית עסקית הכוללת ניתוחים פיננסיים מורכבים, תמחור מחירים, לוחות זמנים מורכבים ותחזיות מדויקות לשנים הבאות, מרתיעה אותם ולמעשה מונעת מהם לקדם ולפתח את העסק שלהם.
בעזרת המדריך הקצר שכתבנו תבינו טוב יותר איך לכתוב תוכנית עסקית המתאימה לעסק שלכם. נסביר על תהליך בניית התוכנית, מהם השלבים ועל המבנה הסופי של התוכנית. בואו נתחיל.
כמה דברים שחשוב לדעת לפני שכותבים תוכנית עסקית
לפני שאנחנו מסבירים איך בונים תוכנית עסקית ומהם המרכיבים שלה, יש כמה דברים חשובים שאתם צריכים לדעת.
תעצרו, תנשמו, קחו צעד אחורה
תוכנית עסקית כוללת בחינה מדוקדקת של העסק שלכם.
על מנת שהבחינה של העסק תהיה מוצלחת ותשרת את התוכנית והמטרות העסקיות של העסק חשוב שתקחו צעד אחורה.
הבחינה העסקית צריכה להיות קרה ועניינית.
פעמים רבות בעלי עסק מחוברים רגשית למוצר או השירות שהם מציעים, או מעורבים ועסוקים מדי בכיבוי השריפות בעסק.
במצב הזה, ייתכן והם מתקשים לבצע הערכה מדויקת לגבי המוצר, העובדים, ועוד. לכן חשוב שבעלי עסקים "יתרחקו" מעט מהדעה וההבנה שלהם את העסק על מנת לפתח תוכנית עסקית טובה לעסק.
קחו עזרה
כאמור, כתיבת תוכנית עסקית היא תהליך בפני עצמו, שיש לבצע באופן מקצועי.
לכן, חשוב מאוד שבעלי עסקים שאין להם את הכלים לפתח תוכנית עסקית בעצמם יעזרו ביועץ עסקי מנוסה בתהליך.
יועץ עסקי יעזור לכם לבצע את החישובים הפיננסיים הנדרשים, הוא ידע להשתמש בידע ובניסיון שלו בשוק הישראלי כדי לבצע מחקר מקיף ולהבין מהם ההוצאות וההכנסות הצפויות לעסק (וגם את אלו הלא צפויות) כך שהתוכנית העסקית שלכם תהיה מדויקת יותר.
לרוב הוא גם משתמש בקשרים שצבר במהלך השנים כדי ייצור מודיעין עסקי ובנוסף, לעזור לעסק לעמוד בתוכנית העסקית שלו.
איך כותבים תוכנית עסקית? שלבים ומבנה התוכנית
1. מטרות
כל תוכנית טובה מתחילה בהגדרה מדויקת של המטרות שלה. המטרות שנגדיר בשלב זה יעמדו לנגד עינינו בכל תהליך פיתוח התוכנית ויישומה, וכל שלב וצעד שנעשה צריך בראש ובראשונה לשרת אותם.
הגדרה מדויקת של המטרות תעזור לנו למקד את התהליך ואת הפעולות שנדרשות עבורנו בשביל להצליח.
2. המוצר/השירות
סעיף זה כולל תיאור מפורט ומדויק ככל שניתן של השירות או המוצר אותו העסק מוכר.
כמובן שלא מדובר רק בתיאור המוצר עצמו, אלא גם בתיאור של כל מה שכרוך בייצור שלו (עלויות יצור ופיתוח), בשיווק שלו (תקציב פרסום, עלויות מיתוג ועוד), עלות התפעול (אריזה והפצה, אחסון וכו') ובסוף גם את התמחור של המוצרים.
במידה והתוכנית מיועדת למשקיעים, רצוי לציין בשלב זה את התועלת של המוצר.
בסוף, רוב מוחלט של העסקים מבקשים לפתור בעיות עבור הלקוחות, לייצר עבורם ערך, אחרת למה שהם ירכשו את השירות או המוצר.
תיאור מדויק יותר של המוצר יכלול גם תיאור הפתרון שהוא מספק ללקוחות, הערך שהוא מספק להם והיתרונות שלו על גבי המתחרים.
3. אודות העסק
בסעיף נתאר באופן מקיף ככל שניתן את העסק שלכם.
זהו אחד החלקים החשובים ביותר בתוכנית העסקית, במיוחד אם היא מיועדת למשקיעים.
בחלק זה תבצעו סקירה כללית על העסק: ההיסטוריה שלו, המוצר או השירות שהוא מספק, כמות עובדים נדרשת, וכמובן סיכום פיננסי של ההכנסות, ההוצאות, הנכסים הקיימים בעסק ועוד.
4. מחקר
כל תוכנית כלכלית חייבת לכלול מחקר מעמיק ומקיף על השוק בו העסק פועל. בחלק זה נתאר את השוק באופן כללי את המגמות והטרנדים בו, את הצורך הקיים בו וכיצד העסק, המוצר או השירות שלנו יענו על הצורך הזה.
חלק חשוב מהמחקר הוא מחקר המתחרים. בחלק זה נתאר את השחקנים הפעילים בשוק ואת נתח השוק שלהם, ומדוע כל אחד מהם מצליח יותר או פחות בשוק.
בנוסף ננתח מהם החוזקות והחולשות שלהם, מהן ההזדמנויות והאיומים הקיימים בשוק.
את מחקר המתחרים גם אם אין עסקים שמציעים מוצר זהה לשלנו, אלא על כל השחקנים בשוק שנותנים מענה לצורך שהמוצר שלנו מספק עבורו פתרון.
החלק האחרון של המחקר יכלול סקירה על קהל היעד, מאפייניו, ההעדפות שלו ועוד.
5. מבנה העסק וההנהלה
משקיעים אוהבים לדעת עם מי הם עושים עסקים ולכן התוכנית הכלכלית שלכם חייבת לכלול מידע מורחב על מבנה הניהול של העסק.
בחלק זה נפרט על השותפים ומבנה הבעלות של העסק, מבנה העסק והמחלקות השונות שלו, המבנה המשפטי, ונכלול בו כל מידע חיוני על העסק.
6. תוכנית פיננסית
אולי החלק החשוב ביותר בתהליך, וללא ספק החלק המורכב ביותר.
בחלק זה נפרט כיצד אנחנו מתכננים לשווק את המוצר או השירות שלנו. נפרט כמה שניתן על תהליך המכירה, אורכו ומאפייניו.
חלק זה כולל גם מידע וניתוחים פיננסיים מורכבים וחשובים.
כאן תציגו נתונים אודות הדוחות הכספיים של החברה מהשנים האחרונות, את תקציב החברה לשנים הבאות, את רמת ההשקעה וההכנסה הנדרשת עבור העסק ועוד.
בנוסף תציגו תחזית לגבי ההכנסות, תגדירו את תקציב השיווק, ואת יעדי המכירות, ועוד.
לאור החשיבות והמורכבות של החלק הזה כדאי מאוד להיעזר בגורם מקצועי דוגמת רואה חשבון או יועץ עסקי בעת כתיבתו.
גורם מקצועי לא רק יעזור לכם עם החישובים הפיננסיים המורכבים אלא גם יעזור לכם לשפר ולדייק את התוכנית העסקית שלכם כך שהיא תהיה אטרקטיבית יותר עבורכם ועבור משקיעים פוטנציאליים.
7. כתיבת תקציר מנהלים
למרות שזהו החלק שיופיע ראשון בתוכנית העסקית, כדאי מאוד לכתוב אותו בסוף.
תקציר המנהלים הוא למעשה תקציר מהיר וחד של כל התוכנית העסקית שלכם ולכן כדאי שתכתבו אותו בסוף, לאחר שהתוכנית כולה מוכנה ואתם יודעים מהם הדברים החשובים ביותר בה ומהם המסרים שאתם רוצים להעביר.
זכרו, התקציר הזה מיועד למנהלים שאין להם זמן לעבור על מאות עמודים ולהעביר להם את המהות של התוכנית במהרה אז כדאי להיות הכי חדים ומדויקים שאפשר.
סיכום
במאמר זה הסברנו איך בונים תוכנית עסקית ומהם השלבים שיש לבצע.
חשוב לציין שאלו רק קווים מנחים כלליים ביותר. המבנה שפורט במאמר זה הוא מבנה כללי ויש להתאים אותו לקהל היעד ולמטרות של התוכנית.
כאמור, רצוי מאוד להיעזר בגורם מקצועי שיעזור לכם לכתוב תוכנית איכותית וילווה אתכם לאורך כל התהליך, כולל הוצאתה לפועל של התוכנית.