חמש הצעות מעשיות לשיפור העסק שלך אחוז גבוה מאוד מכלל העסקים בישראל אינם צולחים את השנה השנייה לקיומם. חישוב פשוט מגלה כי עשרות אלפי עסקים במדינת ישראל נסגרים מדי שנה. עם זאת, קיימים אלפי עסקים משגשגים ויש משפחות שלמות שמתקיימות על חשבון עסקים ואפילו ברמת חיים גבוהה במיוחד. הנה חמש הצעות מעשיות שיאפשרו לכם להגדיל את סיכויי הצלחת העסק שלכם:
  1. תתקצב תזרים ובלתי צפוי- הקמה של עסק חדש או השקעה בעסק קיים חייבת להיות מתוקצבת מראש ולכלול גם תקצוב למרכיב בלתי צפוי. חשוב מאוד לקחת בחשבון תזרים מזומנים לחצי שנה הראשונה לפחות ולא להסתמך על הכנסות עתידיות אלא מתוך המקורות הקיימים של העסק (ההשקעה).
  2. אל תהיה בת יענה- עסקים הם מקום גרוע לבנות יענה. אחת התכונות האנושיות הנפוצות ביותר היא להתמודד עם קושי באמצעות הכחשה, שמתעצמת ככל שהבעיה מתגברת ומחריפה את מצבנו. בעיה שלא תטפלו בה היום לא תעלם, אלא תופיע בצורה מאיימת או מעצבנת יותר מחר.
  3. קבל את הבעיות והתמודד- כל עסק בעל היקף פעילות משמעותי מייצר בעיות שונות ומשונות מדי יום. אנו פותרים אחת ושתי בעיות חדשות נוצרות מיד. קבלו את זה (תהליך בפני עצמו) ולאחר מכן נסו לצפות את אותם הדברים. חשוב מאד להבחין בין בעיות מעצבנות וזניחות לבין בעיות קיומיות אשר יש בהן כדי לסכן את עצם קיומו של העסק ולטפל בהן בהתאם.
  4. חשוב לזכור לעשות כסף- חלק גדול מהעסקים נשארים באופן נצחי בשלב היזמות ועסוקים בכל רגע נתון ברכישת מכונות, פיתוח מוצרים חדשים, מתן דגש על חוויית הלקוח וכו', ולעולם אינם מגיעים לשלב שבו מפיקים רווחים מתוך סל המוצרים הקיים. העולם מלא בעסקים שפיתחו מוצרים מדהימים רק שכחו שגם צריך לייצר מהם כסף.
  5. דע את המצב באמת- רוב גדול מהעסקים נסגרים פשוט משום שמחליטים לתרץ בחוסר אובייקטיביות (מובנת לחלוטין אגב) את המצב– את העובדה שאין מספיק הכנסות, את העובדה שחשבון הבנק כל הזמן מדליק נורות אדומות, את העובדה שאין לנו אפשרות לשכפל את עצמנו… לדוגמא, בשיחת היכרות שלי עם לקוח, סיפר שהמכירות שלהם "בסדר גמור". מהר מאוד הבנתי שמדובר על הרגשה המבוססת על מידת העומס שלהם ושל עובדיהם, אך ללא ביסוס מספרי עובדתי.
  6. הדרך הנכונה לדעת את המצב באמת היא לנתח באופן אובייקטיבי את היקפי המכירות אל מול ההוצאות ולבחון האם הרווחים מספיקים כדי לשלם את ההלוואות וגם לפרנס את הבעלים באופן מכבד או מספק. 
חשוב לומר: לא ניתן לנתק את החיבור בין עסקים-לסיכונים-לרגשות. מי שמדבר על הקמת עסק ללא סיכון אינו מבין את המהות הבסיסית של יזמות. כמו-כן, מי שרואה עצמו מנהל את העסק שלו באובייקטיביות מלאה וללא מעורבות רגשית – שווה בדיקה. לכן, מחובתנו להגדיר מהם הסיכונים עליהם אין לנו שליטה, להעריך אותם בנטרול רגשות או מצבים אישיים ולטפל באופן המקצועי בכל הדברים האחרים שאותם כן ניתן ללמוד, לנתח ולתכנן. באופן זה נצמצם ככל האפשר את הסיכונים העסקיים ונגדיל את סיכויי ההישרדות של העסק. התחברת? את/ה יותר ממוזמן/ת להרים אלינו טלפון ולתאם פגישת היכרות ללא כל התחייבות.